Zajęcia

Rysunek lawowany

Rozpoczynamy nowy  projekt w tym:

Warsztaty rysunku techniką lawowania, które poprowadzi

wykwalifikowany instruktor

 

Osoby chętne do udziału w projekcie, prosimy o zapisywanie się w biurze

Pierwsze spotkanie 4 listopada godz. 11.00 CAL, u. Sprzymierzonych 8

Rembrandt Harmensz. van Rijn (Lejda 1606- 1669 Amsterdam)

Widok St. Anthoniessluis w Amsterdamie, ok. 1640 Pióro, bistr,

lawowanie bistrem i miejscami szarym tuszem,

128 x 227 mm., źrodło: muzeum.narodowe.gda.pl

Czym jest lawowanie?

Otóż jest to technika malarska, w której należy posługiwać się rozmytą plamą barwną. Różnorodność tonów i transparentność kojarzy się z akwarelą, jednakże – w przeciwieństwie do akwareli – jest malarstwo monochromatyczne, zazwyczaj używa się bowiem farby jednego koloru, której odcień uzależniony jest od stopnia rozcieńczenia go z wodą. Niektórzy artyści wprowadzają także wielobarwne lawowanie, co bardzo często daje bardzo interesujące efekty – jednak jest to stosunkowo trudna technika, w której łatwo popełnić błąd. Nakładanie tuszu ma sprawić, iż rysunek stanie się dopełniony, plastyczny, bardziej przestrzenny – nieumiejętnie nałożenie plamy może przytłoczyć rysunek i zepsuć cały efekt. Warto pamiętać także, że lawowanie można stosować także w grafice – wprowadzając półtony w akwatincie. Efekt ten można uzyskać za pomocą kwasu trawiącego, który należy nałożyć pędzlem bezpośrednio na powierzchnię metalowej płytki, kontrastując mocniej w ten sposób plamy z kreskami rysunku. Wracając jednak to malarstwa – można powiedzieć, że lawowanie jest po prostu rozmywaniem, a także rysunkiem lawowanym – czytając bowiem o opisywanej tu technice odnajdziemy informacje, że polega ona na podmalowywaniu rozwodnionym atramentem, sepią, bistrem lub tuszem chińskim wybranych fragmentów wcześniej wykonanego rysunku. Lawowanie jest zatem niczym innym jak rodzajem cieniowania – subtelniejszego jednak niż kreskowanie. Dzięki temu zabiegowi można także wzmocnić kontrast światłocieniowy, przez co zwiększa się plastyczność naszego rysunku. Jeśli chodzi o najlepsze narzędzie do tego typu pracy to zazwyczaj używa miękkich pędzli z naturalnego włosia np. wiewiórki –bardzo dobrze nadają się do rozprowadzania wodnej, mocno rozcieńczonej farby, a także – co jest dość ważne – do delikatnego łączenia półtonów. Używa się także czarnego tuszu chińskiego, jednak nic nie stoi na przeszkodzie aby medium był także bistr, sepia, naturalne barwniki ( w odcieniach brązów), a także atramenty barwne, tusze lub akwarelki.

Kama Wróbel Portal Rynek i Sztuka ( rynekisztuka.pl)



Do pobrania
• Deklaracja członkowska
• Ankieta
• Statut stowarzyszenia GUTW

• Zasady współżycia w GUTW

Kontakt
Adres siedziby (biuro)
ul. Sprzymierzonych 1
74-100 Gryfino
tel. 531 263 974
Biuro otwarte:
Poniedziałek 10.00 – 12 .00
Środa 15.00 – 17.00
Adres do korespondencji
Urząd Pocztowy Gryfino 3
ul. 11 Listopada 8
74-101 Gryfino
Skrytka pocztowa Nr 56
Numer konta GUTW w Gryfinie
Bank BGŻ
59203000451110000002373700

Copyright© GUTW. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Created by GRYFKOMP.